۵ نکته کلیدی برای خواب بهتر

خوابیدن یک امر مهم در زندگی همه انسان‌هاست. طبق تحقیقات کارشناسان و محققان، خواب ارتباط مستقیم با روح و جسم هر فرد دارد. هر چه در طول شبانه روز خواب مفید و عمیقی داشته باشیم روز بهتر و با انرژی بالایی را سپری می‌کنم. ما سعی داریم در این مقاله نکاتی در مورد داشتن خواب بهتر را به شما ارائه دهیم.

زمان خوابتان را کامل کنید

نیاز خواب در هر فردی متفاوت است. تعدادی از مردم به خواب کم و تعدادی به خواب زیاد نیاز دارند. اما بدن اکثر افراد به طور طبیعی به یک اندازه خواب مفید نیاز دارد. بسیار از متخصصان بر این باورند که تقریبا همه افراد به ۸ ساعت خواب در طول شبانه روز احتیاج دارند تا سیستم‌های بدن عملکرد بهتری در طول روز داشته باشند. اگر به طور میانگین، ۸ ساعت خواب مفید را برای همه افراد جامعه در نظر بگیریم پس هر فردی باید در طول شبانه روز ساعت خواب خود را تکمیل کند. برای مثال اگر شما در روز سه شنبه ۵ ساعت، چهارشنبه ۶ ساعت و پنجشنبه ۷ ساعت بخوابید در مجموع ۶ ساعت کمبود خواب دارید. در این صورت بدن شما از پس انداز انرژی خود در طول روز استفاده می‌کند. این امر برای طولانی مدت به بدن آسیب جدی وارد می‌کند.

ورزش قبل از خواب

برای داشتن خواب بهتر و عمیق سعی کنید نرمش‌های مخصوص خواب را انجام دهید. انجام چند نرمش ساده قبل از خواب به شما کمک می‌کند تا بعد از یک روز طولانی و خسته کننده خوابی خوب راحت را تجربه کنید. البته بهتر است بعد از بیدار شدن نیز این نرمش‌ها را انجام دهید تا روزی با نشاط داشته باشید. ورزش کردن و فعالیت بدنی قبل از خواب، باعث ایجاد تعادل بیولوژیکی بین سیستم عضلانی و عصبی بدن می‌شود و شخص را برای خواب بهتر و مفید آماده می‌سازد.

اگر می‌خواهید خواب بهتری داشته باشید زود به رختخواب بروید

متاسفانه امروزه بسیاری از جوانان عادت به دیر خوابید دارند و نمی‌دانند این عادت چه تاثیر مخربی بر جسم و روح آنها دارد. حتی یک ساعت زود خوابیدن تاثیرات مثبت زیادی بر روی بدن افراد می‌گذارد و باعث عمیق شدن خواب فرد می‌شود . زود خوابیدن تاثیر بسیار در شکل ظاهری و حتی وضعیت روحی و اخلاقی فرد دارد. روانشناسان با تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند، زمانی که خواب شما کامل باشد، خستگی، بی حوصله‌گی، اضطراب از بدن شما خارج می‌شود و شما را به فردی شاد تر تبدیل می‌کند. پس برای اینکه خواب بهتر و آرامی داشته باشید سعی کنید شب‌ها زودتر به رختخواب بروید.

کافئین نخورید

بعضی افراد عادت دارند بعد از غذا چای، قهوه و یا نسکافه بخورند اما بهتر از بدانید کافئین باعث بی‌خوابی شما می‌شود. اثرات خوردن کافئین تا ۸ ساعت در بدن می‌ماند و باعث بد خواب شدن شما می‌شود.
بنابراین اگر شما بعد از ظهر یک فنجان قهوه بنوشید و شب هنگام خواب، سر جای خود غلت بزنید، دلیل آن کافئین است. سعی کنید ۴ تا ۶ ساعت قبل از خواب کافئین نخورید تا شب بتوانید راحت تر بخوابید.

اتاق خواب خود را تاریک کنید تا خواب بهتر داشته باشید

خوابیدن در فضای روشن کار سخت‌تری است نسبت به زمانی که در فضای تاریک و آرام می‌خوابید. سیستم بدن شما زمانی که در اتاق روشن به خواب می‌روید نمی‌تواند به خوبی عمل کند. شاید در اتاق روشن هم بتوانید به خواب بروید اما خواب شما عمیق نخواهد شد. بنابراین اتاق خواب خود را تاریک و آرام نگه دارید. بسیاری از افراد هستند که با کوچکترین صدایی و یا کمترین نوری در فضا از خواب بیدار می‌شوند. بهتر است فضای اتاق خواب تاریک باشد تا اگر نیمه شب از خواب بیدار شدید نور زیاد فضا، باعث پریدن خواب شما نشود و به راحتی بتوانید دوباره به خواب بروید.

برای بهتر خوابیدن قبل از خواب تلویزیون را خاموش کنید

خیلی از افراد هستند که تا زمانی به خواب نروند به تماشای تلویزیون می‌پردازند. این کار باعث خسته شدن مغز می‌شود. حداقل یک ساعت قبل از خواب تلویزیون را خاموش کنید تا مغزتان فرصت بدست آوردن آرامش را داشته باشد.
به گفته متخصص خواب، همان نور یکنواخت صفحه تلویزیون که تصور می‌کنیم آرامش دهنده است، درحقیقت مغز را تحریک و از ترشح ملاتونین جلوگیری می‌کند، ملاتونین هورمونی است که برای سلامتی و خواب کامل شبانه ضروری است. به ویژه اگر برنامه‌ای که در حال تماشای آن هستید خشن و پرهیجان باشد، اوضاع بدتر می شود و سخت تر به خواب می روید.

نتیجه‌گیری

نکاتی که در قسمت بالا ذکر شد تنها به ۵ نکته در مورد بهتر خوابیدن اشاره کرده است. بنابراین اگر به سلامت روح خود اهمیت می‌دهید سعی کنید که خواب مفید و با آرامشی را برای خود محیا کنید.

چگونه خواب آرام و راحت داشته باشیم؟
بالش نرم یا بالش سفت کدامیک مناسب‌تر است؟
فهرست
بستن

خرید من

بازدید

به تازگی بازدید شده

نزدیک

محصولات